Polish English German Russian

Duże maszyny budowlane są niestety bardzo podatne na uszkodzenia mechaniczne i eksploatację. Maszyna taka jak koparka pracuje intensywnie w wymagającym terenie, co realnie wpływa na szybkie zużycie poszczególnych elementów. Trzeba być przygotowanym na to, że nawet pomimo regularnych przeglądów i właściwego użytkowania koparki, pewne jej części trzeba będzie wymieniać regularnie. Odpowiednia dbałość o sprzęt procentuje, bo każda, nawet najmniejsza usterka może spowodować duży problem, a w konsekwencji przestój w pracy. Ponadto sprawna maszyna to także bezpieczeństwo jej operatorów. Które części do koparek najszybciej się zużywają? Ile kosztują części do koparek i jak wygląda ich wymiana?

 części do koparki

 

Oleje, filtry oraz części układu zapłonowego do wymiany

 

Absolutną podstawą zapewniającą sprawną pracę koparki, jest systematyczna wymiana wszelkich olejów oraz filtrów. Termin wymiany tych elementów powinno się wyznaczać ze względu na przepracowane roboczogodziny koparki, a nie czas, który upłynął od ostatniego przeglądu technicznego maszyn czy serwisu.

 

Wymiana olejów w koparce

 

Regularna wymiana powinna obejmować wszystkie możliwe oleje z najważniejszych układów koparki, czyli:

 

  • silnikowy,
  • hydrauliczny,
  • przekładniowy,
  • transmisyjny.

Koszty olejów, w zależności od rodzaju, modelu maszyny, producenta i pojemności wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Poziom oleju w poszczególnych układach należy sprawdzać możliwe jak najczęściej. Odpowiednia ich ilość oraz jakość mają zasadniczy wpływ na niezawodne działanie maszyny.

 

Wymiana filtrów w koparce

 

Regularnie i zawsze „na czas” powinny być wymieniane wszystkie możliwe filtry:

  • oleju (regularna wymiana tego filtra ma realny wpływ na wydajność silnika koparki oraz zużycie paliwa);
  • paliwa (ten z kolei chroni układ paliwowy przed szybkim zużyciem oraz samo paliwo przed zanieczyszczeniami);
  • powietrza (to szczególnie ważne, bo nawet najmniejszy pył, który przedostanie się do silnika, może go nieodwracalnie uszkodzić);
  • hydraulicznych (które usuwają z cieczy roboczej zanieczyszczenia i pozwalają na prawidłową pracę osprzętu);

Wymieniając filtry w silniku czy napędzie hydraulicznym, warto od razu pomyśleć o filtrze kabinowym. Choć ten nie ma wielkiego wpływu na pracę koparki, to jednak dba o zdrowie i komfort pracy operatora. Filtry do różnych modeli koparek spotkać można w różnych cenach, zazwyczaj to około kilkudziesięciu złotych za jeden.

 

Należy również pamiętać o odpowiednich środkach smarnych, które zmniejszają tarcie poszczególnych elementów, zapewniając ich dłuższą żywotność.

 

Wymiana świec zapłonowych w koparce

 

Zużyte świece zapłonowe są odpowiedzialne za najczęstsze awarie silnika koparki. Ich wymiana powinna zostać wdrożona natychmiast, gdy tylko pojawią się pierwsze niepokojące objawy. Należy do nich między innymi problem z zapłonem, ale także wyczuwalna nierówna praca silnika i skoki obrotów. Operator koparki może także doświadczyć charakterystycznego szarpnięcia przy próbie dodania gazu.

Wymiany świec zapłonowych nie należy odkładać na później, ponieważ może to prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Tym bardziej że ich koszt jest raczej symboliczny – to kilkanaście, maksymalnie kilkadziesiąt złotych za jedną.

 

Wymiana części do koparek w układzie jezdnym i hamulcowym

 

Kolejnym układem bardzo narażonym na zużycie elementów jest układ jezdny, czyli elementy podwozia i zawieszenia. Dotyczy to zwłaszcza koparek gąsienicowych, których układ bieżny składa się z wielu połączonych ze sobą części do maszyn.

 

Wymiana gąsienicy koparki i jej elementów

 

Najbardziej eksploatowanym elementem układu bieżnego koparki są gumowe taśmy gąsienicowe. Na szczęście ich wymiana nie jest problematyczna i w nowszych modelach koparek można to nawet zrobić samodzielnie. Cena gąsienicy do koparki to zazwyczaj kilkaset złotych. Natomiast trzeba pamiętać, by przy wymianie taśmy sprawdzić pozostałe elementy tego układu. Często warto od razu zainwestować w nową rolkę podtrzymującą i koła napinające. Nową rolkę można kupić już za kilkaset złotych, a jest ona w stanie znacznie przedłużyć żywotność całego łańcucha. Dość szybko zużywają się też poszczególne elementy elastycznego zawieszenia układu gąsienicowego, czyli tuleje, wahacze czy sworznie.

Poszczególne elementy układu jezdnego koparki trzeba sprawdzać na bieżąco, jednak koniecznie pamiętać trzeba o regularnych przeglądach technicznych maszyny.

 

Mocno eksploatowane elementy układu hamulcowego

Równie ważne dla bezpieczeństwa i sprawności pracy jest dbanie o układ hamulcowy koparki. Istotne jest przede wszystkim regularne czyszczenie elementów tego układu oraz odpowiednia ilość, czystość oraz jakość płynów eksploatacyjnych. Tu warto zdać się na wiedzę i doświadczenie ekspertów z Top Service, którzy pomogą wybrać odpowiedniej jakości płyn hamulcowy do konkretnego modelu koparki.

W wyniku standardowej eksploatacji w układzie hamulcowym koparki zużywają się też pompy hamulcowe, przewody, przekładki i tarcze. Najdroższym elementem będzie oczywiście pompa – cena części do koparki waha się od kilkuset złotych nawet do ponad tysiąca.

 

Inne podzespoły koparki wymagające częstej wymiany

 

Intensywna, często wielogodzinna praca koparki prowadzi do zużycia wielu innych elementów wchodzących w skład różnych podzespołów maszyny. Na ciągłe obciążenie narażone są choćby linki i cięgna sterujące:

 

  • gazu,
  • sprzęgła,
  • hamulca,
  • skrzyni biegów,
  • ssania,

które często się luzują lub zrywają, a tym samym stwarzają niebezpieczeństwo dla operatora oraz innych obecnych na placu budowy pracowników. Zasadniczo cała hydraulika siłowa powinna być nieprzerwanie nadzorowana. Choć same linki czy cięgna uszkadzają się dość szybko i często, to jednak są to części na ogół dostępne, raczej tanie i szybkie w wymianie.

 

Wymiana wału napędowego koparki

 

W układzie napędowym koparki stosunkowo często wymieniać trzeba wał napędowy, który nieustannie się obraca. To droga, ale potrzebna inwestycja. Nowy wał napędowy kosztować może od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Tańszą opcją będzie zakup części używanej lub zregenerowanej, jednak i tu warto najpierw poradzić się specjalistów z serwisu maszyn.

 

Usterka drążka kierowniczego koparki

 

W układzie kierowniczym często dochodzi do usterki drążka kierowniczego koparki, który ma ogromny wpływ na prowadzenie pojazdu i sterowanie maszyną. Łatwo zauważyć tę usterkę. Podczas jazdy na wprost maszynę będzie nieco „znosić” na którąś ze stron. Jeśli maszyna samoistnie skręca w prawo, będzie to prawdopodobnie oznaczało, że w prawym kole został wybity drążek kierowniczy lub jego końcówka. Innym charakterystycznym objawem jest głośny stukot w kole. Konieczna będzie wymiana części. Koparka będzie co prawda pracować poprawnie, ale poruszanie się nią będzie bardzo uciążliwe. Tu trzeba również przygotować się na wydatek rzędu kilkuset złotych.

 

Osprzęt koparki i jego części do wymiany

 

Szybko zużywają się również te elementy koparki, na które oddziałują czynniki zewnętrzne. Poza karoserią, błotnikami czy szybami w kabinie należy do nich osprzęt koparki oraz jego poszczególne części. W zależności od trudności terenu i czasu pracy koparki dość często wymieniać trzeba zęby czy widły oraz elementy łyżek – płaskowniki wzmacniające, lemiesze i tuleje). Tu poszczególne elementy będą kosztować od kilkudziesięciu (np. niektóre tuleje ramienia czy wysięgu) do kilkuset złotych (np. za lemiesz).

 

Oczywiście część mocno eksploatowanych elementów koparki można wymienić „po kosztach”, używając części zamiennych zamiast oryginalnych lub używanych (w nienagannym stanie). Lepiej jednak nie działać na własną rękę, bo może się okazać, że finalnie trzeba będzie zapłacić podwójnie. Warto skorzystać z pomocy doświadczonych fachowców. Eksperci z TOPSERVICE-24 doradzą, którą część wybrać oraz przeprowadzą kompleksowy remont i przegląd techniczny maszyny.

 

Skontaktuj się z nami!

 


Nasza oferta

 

Serwis i naprawa maszyn budowlanych

Zajmujemy się serwisem oraz naprawą maszyn budowlanych, rolniczych popularnych marek: serwis WEIDEMANN, serwis CAT, serwis JCB, serwis VOLVO (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
 

Części do maszyn budowlanych

Oferujemy szeroki wachlarz części do maszyn budowlanych i rolniczych między innymi: części WEIDEMANN, części CAT, części JCB, części VOLVO (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
 

Remonty i przeglądy maszyn budowlanych

W ofercie mamy również remonty oraz przeglądy maszyn budowlanych oraz rolniczych. (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
  

Dorabianie trybów oraz elementów zwolnic

Zajmujemy się dorabianiem trybów oraz elementów zwolnic (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)