Polish English German Russian

Dzięki możliwości zwiększenia mocy silnika spalinowego turbosprężarki stały się częściami wielu maszyn budowlanych i rolniczych, a także samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Element ten, tak jak pozostałe części eksploatowanych na dużą skalę maszyn, może ulec uszkodzeniu lub poważnej awarii. Dzisiejszy artykuł podaje, jak często wykonywać regenerację turbosprężarek oraz ile kosztują usługi naprawcze tych urządzeń.

 

Turbosprężarka

 

Regeneracja turbosprężarki - objawy awarii

Trwałość i żywotność wysokiej jakości turbosprężarek w maszynach rolniczych i budowlanych są wysokie, jednak przez pracę w wymagających warunkach mogą ulec pogorszeniu. Urządzenia te są bowiem narażone na wysoką temperaturę spalin, które silnie rozgrzewają cały mechanizm. Ponadto prawidłowe działanie turbosprężarki jest uzależnione od odpowiedniego smarowania, ponieważ obroty wirnika, który jest jej częścią, osiągają bardzo dużą prędkość.

 

Co zatem może świadczyć o tym, że potrzebna będzie regeneracja turbosprężarki? Przede wszystkim widoczny jest znaczny spadek mocy urządzenia przy jednoczesnym zwiększeniu zużycia paliwa i oleju silnikowego. Jeśli chodzi o ten ostatni, awarię może oznaczać też obecność dużej ilości oleju w kolektorze dolotowym. Ponadto należy być czujnym na niesłyszane wcześniej dźwięki o dużym natężeniu emitowane przez turbosprężarkę. Zbyt głośna praca może bowiem świadczyć o usterce. Regeneracja turbosprężarki może być także konieczna, jeśli zauważymy częste włączanie się trybu awaryjnego pracy silnika lub odbiegającą od normy barwę spalin, np. dużo jaśniejszą bądź ciemniejszą lub zupełnie inny kolor. Następstwem każdej z powyższych oznak powinna być niezwłoczna konsultacja z serwisem wykonującym naprawę turbosprężarek.

 

Przeczytaj także: Naprawa silników maszyn budowlanych - jak to robimy?

 

Regeneracja turbosprężarki - koszt i najczęstsze przyczyny

 

To, ile będzie kosztować regeneracja turbosprężarek, zależy przede wszystkim od rodzaju usterki, a więc także od jej przyczyny. Najczęstsze powody awarii, które wymagają regeneracji turbosprężarki, to:

  • niedostateczne lub nieprawidłowe smarowanie - problemem jest często niedokładnie wykonany przegląd maszyny lub pojazdu, podczas którego poziom i jakość oleju nie zostaną należycie skontrolowane. Ponadto należy pamiętać, że każdy olej ma konkretną trwałość. Stare emulsja może szkodzić zarówno silnikowi, jak i turbosprężarce. Zawsze należy wybierać więc olej wysokiej jakości i wymieniać go podczas każdej naprawy turbosprężarki;
  • zanieczyszczony olej - skutkiem mogą być głębokie rysy na łożyskach ślizgowych turbosprężarki;
  • przerwy w dostarczaniu olej - wiążą się z wieloma innymi czynnikami obecnymi przy nieprawidłowej eksploatacji maszyny budowlanej lub rolniczej:
    1. nieodpowiednie uruchomienie silnika po naprawie lub wymianie turbosprężarki,
    2. nieużywanie maszyny przez długi okres,
    3. niskie ciśnienie oleju,
    4. wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem;
  • obcy materiał w kolektorze wydechowym lub ssącym - może spowodować usterki wałka, wirnika, łopatek koła kompresji oraz kół turbiny, co zwykle objawia się hałasem podczas pracy turbosprężarki. Żeby wyeliminować obecność niepożądanych materiałów już przy montażu urządzenia, należy uprzednio sprawdzić drożność i czystość układu ssącego i wydechowego silnika. Ponadto warto zastosować nowe uszczelnienie, by uzyskać idealnie przyleganie;
  • przegrzanie - wówczas uszkodzeniu może ulec łożyskowanie, wałek lub korpus. Powodem jest zwykle źle ustawiony kąt wtrysku, który powoduje znaczny wzrost temperatury spalin;
  • nieprawidłowe działanie filtra powietrza - na które mogą składać się uszkodzone przewody między filtrem a kolektorem lub zanieczyszczony kolektor ssący;
  • złe działanie zaworu sterowania turbiną - skutkuje nieprawidłowym ciśnieniem doładowania, a w rezultacie uszkodzeniem turbosprężarki lub całego silnika;
  • nieprawidłowa prędkość turbiny - jej przyczyną może być m.in. zwiększenie dawki paliwa, zużyte wtryskiwacze, zapchany katalizator, uszkodzenie sterownika turbiny bądź zablokowanie kierownicy spalin lub klapy upustowej. Konsekwencją niewłaściwej prędkości mogą być poważne usterki takie jak rozerwanie koła kompresji, wytarcie łopatek koła czy deformacja jego tylnej ściany.

Jak widać na powyższych przykładach, turbosprężarki nie są urządzeniami niezawodnymi i mogą ulec wielu różnym typom awarii lub nawet całkowicie przestać działać. Cena regeneracji tego urządzenia będzie w dużej mierze zależeć od rodzaju uszkodzenia.

 

Regeneracja turbosprężarki - cena

 

Konsekwencją zauważenia bądź podejrzewania jakiejkolwiek awarii powinna być niezwłoczna konsultacja z firmą specjalizującą się w naprawach maszyn budowlanych i rolniczych oraz regeneracja turbosprężarki. Cena takiej usługi zależy, jak zostało wyżej wspomniane, od typu usterki. W dużym uogólnieniu można określić ją jako przedział od kilkuset do ponad dwóch tysięcy złotych.

 

Koszt będzie zależeć nie tylko od typu, ale także od stopnia uszkodzenia danego elementu. Jeśli awarii uległ sam wirnik turbosprężarki, cena regeneracji nie będzie wysoka. Zepsute łożyskowanie i uszczelnienie generują natomiast kolejne koszty, które podniosą cenę naprawy. Najwięcej zapłacimy, jeśli będziemy zbyt długo zwlekać z oddaniem urządzenia w ręce fachowców, wskutek czego uszkodzeniu może ulec korpus turbosprężarki. Nie powinno się próbować naprawiać turbosprężarki samodzielnie, bez konsultacji z fachowcami w tej dziedzinie.

 

Co jaki czas trzeba naprawiać turbosprężarkę?

 

Odpowiedź jest prosta - zawsze, gdy wystąpi jeden z wyżej wymienionych objawów nieprawidłowego działania turbosprężarki lub inne niepokojące oznaki. Podkreślamy, że zwlekanie z usunięciem usterki może doprowadzić do poważniejszych awarii, a w rezultacie regeneracja turbosprężarki będzie kosztować dużo więcej.

 

Częstotliwość wykonywanych napraw można starać się ograniczyć przez odpowiednie użytkowanie maszyny bądź pojazdu posiadającego turbosprężarkę i zastosowanie poniższych wskazówek:

  • zawsze wybierajmy oleje silnikowe i płyny chłodzące od sprawdzonych firm i wysokiej jakości, a także zgodnie z zaleceniami producenta dla danego silnika;
  • kontrolujmy systematycznie poziom oraz stan oleju i płynu, by wykryć ewentualne zabrudzenia;
  • regularnie wymieniajmy filtry powietrza, by do wnętrza turbiny i silnika nie dostawały się żadne pyły;
  • pilnujmy, by olej dotarł do każdej partii silnika, a szczególnie do turbiny - można o to zadbać rozgrzewając przez chwilę silnik na biegu jałowym po jego uruchomieniu;
  • nie należy nagle gasić silnika chodzącego na wysokich obrotach po dynamicznej i długiej eksploatacji maszyny - warto odczekać kilkanaście sekund na biegu jałowym, by wyhamować obroty turbiny.

 

Skontaktuj się z nami!

 

FAQ:

1. Ile kosztuje regeneracja turbosprężarki?

Zależy to w dużej mierze od rodzaju i stopnia zaawansowania usterki. Zwykle jest to cena w przedziale od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

2. Jak rozpoznać awarię turbosprężarki?

Objawy, które powinny nas zaniepokoić to m.in. zbyt głośna praca, spadek mocy i zwiększenie zużycia paliwa, częste włączanie się trybu awaryjnego, zmiana koloru spalin.

3. Regeneracja sprężarki - jak wybrać odpowiedni serwis?

Oprócz korzystnych warunków cenowych liczy się dostęp do części renomowanych producentów, zakres usług (pomoc przy diagnostyce, odbiór, demontaż i montaż sprzętu) oraz szybkość naprawy.  


Nasza oferta

 

Serwis i naprawa maszyn budowlanych

Zajmujemy się serwisem oraz naprawą maszyn budowlanych, rolniczych popularnych marek: serwis WEIDEMANN, serwis CAT, serwis JCB, serwis VOLVO (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
 

Części do maszyn budowlanych

Oferujemy szeroki wachlarz części do maszyn budowlanych i rolniczych między innymi: części WEIDEMANN, części CAT, części JCB, części VOLVO (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
 

Remonty i przeglądy maszyn budowlanych

W ofercie mamy również remonty oraz przeglądy maszyn budowlanych oraz rolniczych. (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
  

Dorabianie trybów oraz elementów zwolnic

Zajmujemy się dorabianiem trybów oraz elementów zwolnic (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)