Polish English German Russian

Na operatorze koparki oraz koparkoładowarki spoczywa odpowiedzialność za wykonywanie codziennej kontroli stanu technicznego maszyny. Jednym z jej etapów jest sprawdzenie poprawności działania układu hamulcowego. Jeśli pedał hamulca podczas jazdy nie stawia odpowiednio dużego oporu i jest miękki, możemy przypuszczać, że doszło do zapowietrzenia układu hamulcowego. Na szczęście można usunąć tę usterkę samodzielnie, a w dzisiejszym artykule wyjaśniamy, jak odpowietrzyć hamulce w koparce krok po kroku.

 

Odpowietrzanie hamulców w koparce

 

Zapowietrzenie układu hamulcowego koparkoładowarki - na czym polega?

 

Układ hamulcowy każdej maszyny budowlanej jest bardzo skomplikowany. Nie trzeba nikogo przekonywać, że usterka któregokolwiek z jego elementów wiąże się z opóźnieniami w pracach na placu budowy, a także z ryzykiem wypadku. Prawidłowo działające hamulce w koparce są więc niezbędne, by maszyna działała optymalnie, a jej operator mógł czuć się bezpiecznie.

 

Co jednak oznacza, że hamulce się zapowietrzyły? W przewodach hamulcowych znajduje się wówczas niepożądane powietrze, które nie pozwala na wytworzenie ciśnienia niezbędnego do odpowiedniej pracy układu. W związku z tym hamulec jest znacznie słabszy i czujemy nienaturalnie mały opór pod butem. Do zapowietrzenia dochodzi najczęściej podczas wymiany części układu hamulcowego, dlatego odpowietrzenie należy wykonać po każdym serwisie maszyny budowlanej.

 

Przeczytaj także: Które części do koparek najczęściej wymagają wymiany i ile kosztują?

 

Odpowietrzanie hamulców krok po kroku - rozpoznanie usterki

 

Odpowietrzanie hamulców w koparce jest często konieczne po tym, jak wymienimy przewód hamulcowy. Skutkuje to bowiem zapowietrzeniem całego układu, przez co hamulce mogą działać nierównomiernie w parze kół, a co za tym idzie - ściągać koparkoładowarkę podczas hamowania.

 

Jeśli operator koparki czuje, że pedał hamulca zrobił się gumowy, nie stawia oporu, tylko zaczyna wpadać w podłogę, powinien od razu zareagować. Sprawdzamy więc układ hamulcowy. Jeśli klocki i tarcze nie wykazują oznak awarii, a płyn hamulcowy był zmieniany w odpowiednich odstępach czasu, winne mogą okazać się zapowietrzone hamulce. Oprócz oczywistego braku wygody podczas operowania maszyną zapowietrzony układ hamulcowy może mieć dużo poważniejsze konsekwencje.

 

Jak odpowietrzyć hamulce w koparko ładowarce?

 

Poniżej wyjaśniamy, jak wygląda odpowietrzanie układu hamulcowego krok po kroku.

 

  1. Żeby naprawa układu hamulcowego mogła przebiec sprawnie, najlepiej wykonywać ją w dwie osoby. Jeśli jest to niemożliwe, będziemy musieli się sporo przemieszczać, ale z pewnością jest to do zrobienia.
  2. Odpowietrzanie układu hamulcowego koparki lub koparkoładowarki wykonuje się bez uruchamiania silnika.
  3. Rozpoczynamy od zdjęcia jednego koła albo wszystkich od razu. Układ hamulcowy odpowietrza się dla każdego z nich z osobna.
  4. Przed odpowietrzaniem hamulców sprawdzamy, czy poziom płynu hamulcowego w zbiorniku jest na maksymalnym poziomie.
  5. Przy zacisku hamulcowym danego koła lokalizujemy zawór odpowietrzający (odpowietrznik), który jest zwykle przykryty kapturkiem. Należy go zdjąć i przymocować do poluzowanego kluczem 9 mm odpowietrznika specjalną plastikową rurkę do odpowietrzania hamulców w koparkoładowarce. Drugi koniec rurki powinien znajdować się w słoiczku, do którego niego będzie wypływał płyn hamulcowy.
  6. Ważne jest, żeby moment poluzowania odpowietrznika trwał jak najkrócej, żeby nie pozwolić na dostanie się powietrza do środka.
  7. Nakładamy rurkę na zawór odpowietrzający i zakręcamy go kluczem.
  8. Nasz pomocnik kilkukrotnie naciska w aucie na hamulec, aż zacznie stawiać opór, a następnie blokuje pedał w pozycji wciśniętej. Może go przytrzymać ręką lub użyć jakiegoś narzędzia, np. długiego kija, który zablokuje z drugiej strony o siedzenie.
  9. Osoba znajdująca się przy odpowietrzniku odkręca kluczem zawór. Można zaobserwować, jak ciśnienie popycha płyn w głąb rurki, w której pojawiają się pęcherzyki powietrza. Z powrotem zakręcamy zawór, gdy widzimy, że powietrze przestało przedostawać się do rurki.
  10. Po pierwszym odpowietrzeniu może się zdarzyć, że w zbiorniku zabrakło płynu hamulcowego. Otwieramy więc zbiornik znajdujący się pod maską i dolewamy substancji do poziomu max. Nie należy nigdy dolewać płynów, które były już kiedyś używane i leżą parę lat na półce, ponieważ one same mogą być zapowietrzone. Płyn najlepiej wlewać za pomocą przeznaczonego do tego lejka. Jeśli go nie mamy, możemy użyć czystej i suchej butelki plastikowej. Odcinamy nożykiem jej dolną część i mamy gotowy lejek.
  11. Wszystkie czynności będzie trzeba powtarzać kilka razy:
    • - dokręcanie zaworu,
    • - dociskanie hamulca,
    • - poluzowanie zaworu,
    • - dolewanie płynu hamulcowego.
  12. W międzyczasie kontrolujemy cały czas poziom płynu hamulcowego w zbiorniku (czy nie spadł poniżej wskaźnika min.) i obserwujemy, czy nic nie wycieka z rurki i z zaworu.
  13. Odpowietrzanie możemy uznać za zakończone, jeśli po odkręceniu zaworu w rurce podniesie się nieco poziom płynu, ale nie zaobserwujemy u jej wlotu żadnych pęcherzyków powietrza.
  14. Wykręcamy plastikową rurkę z odpowietrznika i przecieramy jego końcówkę ręcznikiem papierowym. Wszystko powinno być suche i czyste. Sprawdzamy, czy odpowietrznik jest odpowiednio dokręcony i nakładamy kapturek.

 

Przeczytaj także: Czym jest i ile kosztuje tulejowanie koparkoładowarki?

 

Jak wynika z powyższej instrukcji, odpowietrzanie hamulców w koparkoładowarce nie jest szczególnie skomplikowane, a ponadto nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Narzędzia ograniczają się tylko do klucza oczkowego dziewiątki, plastikowej rurki oraz słoiczka. Jak już wspomnieliśmy, operację tę najlepiej wykonać we dwójkę - jedna osoba zajmuje się dociskaniem hamulca i zabezpieczaniem go w momencie, gdy poczuje opór, a druga luzowaniem i dokręcaniem odpowietrznika kluczem i operowaniem rurką. Wówczas możemy się w pełni skupić na obserwowaniu, czy do rurki nadal przedostają się pęcherzyki powietrza. Ponadto osoba odpowiedzialna za obsługiwanie pedału hamulca może także kontrolować poziom płynu hamulcowego w zbiorniku pod maską.

 

Gdy odpowietrzanie hamulców w koparce nie przyniesie efektu

 

Zapowietrzony układ hamulcowy jest jedną z przyczyn zbyt miękkiego hamulca, ale nie jedyną. Powodem może być m.in. wyeksploatowany płyn hamulcowy lub jego niski stan, np. wskutek wycieku. Wynika to często z rozszczelnienia na pompie hamulcowej lub z wycieków z przewodów hamulcowych. Problem stanowi też zbyt twardy hamulec, który z kolei może być spowodowany zbyt długim używaniem tego samego płynu hamulcowego. Stara lub niskiej jakości substancja będzie pochłaniać duże ilości wody, ponieważ płyn hamulcowy jest higroskopijny. Skutkiem będzie obniżona skuteczność hamowania i nadmierna twardość hamulca. Przyczyna awarii może także znajdować się w tłoczkach w zaciskach hamulcowych. Jeśli układ hamulcowy nie był odpowiednio zakonserwowany podczas wymiany jego elementów, tłoczki mogą być zapieczone, a gumowe osłony tłoczków zużyte przez gromadzącą się wodę.

 

Skontaktuj się z nami!

 

FAQ:

 

1. Czy można samodzielnie przeprowadzić odpowietrzanie układu hamulcowego?

 

Tak - najlepiej, jeśli wykonują to dwie osoby, żeby jedna mogła swobodnie operować pedałem hamulca, a druga odpowietrznikiem.

 

2. Co jest potrzebne, żeby odpowietrzyć hamulce w koparce?

 

Do luzowania i dokręcania odpowietrznika będzie potrzebny klucz oczkowy 9 mm, a oprócz tego plastikowa rurka do odpowietrzania i słoiczek. Przyda się też lejek do uzupełniania płynu hamulcowego.

 

3. Co zrobić, jeśli nie potrafimy samodzielnie odpowietrzyć hamulców w koparkoładowarce?

 

Najlepiej skontaktować się z serwisem Topservice-24 i opisać usterkę. Naprawa będzie możliwa na terenie całej Polski.

 


Nasza oferta

 

Serwis i naprawa maszyn budowlanych

Zajmujemy się serwisem oraz naprawą maszyn budowlanych, rolniczych popularnych marek: serwis WEIDEMANN, serwis CAT, serwis JCB, serwis VOLVO (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
 

Części do maszyn budowlanych

Oferujemy szeroki wachlarz części do maszyn budowlanych i rolniczych między innymi: części WEIDEMANN, części CAT, części JCB, części VOLVO (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
 

Remonty i przeglądy maszyn budowlanych

W ofercie mamy również remonty oraz przeglądy maszyn budowlanych oraz rolniczych. (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
  

Dorabianie trybów oraz elementów zwolnic

Zajmujemy się dorabianiem trybów oraz elementów zwolnic (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)