Maszyny budowlane codziennie są wystawiane na ogromne obciążenie, nic więc dziwnego, że składają się z solidnych, specjalistycznych komponentów. Przykładem takich części są właśnie mosty napędowe stosowane m.in. w koparkach, zrywarkach czy ładowarkach. W poniższym tekście sprawdzimy, czym są mosty napędowe i jakie zadanie spełniają.
Most napędowy – co to jest?
Most napędowy to część układu napędowego, w którego skład wchodzą również silnik, skrzynia biegów i wał napędowy. Jest to zestaw podzespołów, które wspólnie przekazują moc z wału napędowego na koła jezdne. Oprócz tego most napędowy osadza także elementy układu hamulcowego oraz elementy układu kierowniczego. W maszynach budowlanych ma wyjątkowe znaczenie ze względu na trudne warunki pracy.
Budowa mostów napędowych
Trzon konstrukcyjny, czyli pochwa mostu napędowego, zawiera w swoim wnętrzu większość mechanizmów. Trzon podlega wielu obciążeniom w trakcie jazdy, zatem musi być wyjątkowo wytrzymały i jednocześnie lekki. Zazwyczaj pochwa przygotowana jest z grubych blach bez szwów albo rur ze stopów aluminium. Z dwóch stron pochwy znajdują się ponadto zwolnice, czyli walcowe przekładnie boczne, a także czopy osadzenia łożysk piast.
W części środkowej cylindra znajduje się gniazdo przekładni głównej oraz mechanizmu różnicowego. Mechanizm różnicowy kompensuje różnicę w dostępnej mocy z kierowania momentem obrotowym. Pochwa z takimi komponentami mocowana jest do nadwozia albo ramy pomocniczej. W samochodach z zablokowanym układem napędowym mechanizmy umieszcza się we wspólnym korpusie wraz ze skrzynią biegów.
Przeczytaj także: Jak dbać o maszyny budowlane? Serwis i konserwacja
Jakie funkcje spełnia most napędowy?
Mosty napędowe można podzielić na sztywne oraz takie z niezależnymi zawieszeniami kół. Pierwszy wymieniony typ wykorzystuje się w pojazdach narażonych na duże obciążenie: maszynach budowlanych, autobusach piętrowych czy samochodach ciężarowych, a drugi – w samochodach osobowych. Niezależnie od rodzaju, takie komponenty spełniają podobne funkcje:
- przenoszą moment obrotowy do kół jezdnych,
- zmieniają wielkość momentu i prędkości obrotowej do potrzeb pojazdu,
- załamują przebieg momentu obrotowego pod wymaganym kątem – najczęściej prostym,
- odpowiadają za osadzenie kół i układu hamulcowego,
- przenoszą siły pionowe wynikające z ciężaru pojazdu i siły boczne, a także momenty skręcające.
Dzięki temu, że korpus i kształt głowicy pochwy mostu są zakrzywione, most portalowy odpowiada za obniżenie środka ciężkości pojazdu. Od zwykłych mostów różni się ponadto tym, że przekładnia główna, mechanizm osiowy, a także dwie półosie o nierównej długości położone są w nim asymetrycznie.
Przeczytaj także: Jak wymienić pompę hydrauliczną w koparce?
Szeregowy napęd mostów
Maszyny budowlane, mające dużą ładowność, posiadają często nie tylko jeden most napędowy – układ „tandem" lub „tridem", czyli szeregowy napęd mostów, sprawia, że z układu napędowego usuwana jest skrzynia rozdzielcza. Mimo tego nawet koparki wyposażone w trzy mosty napędowe narażone są na zużycie. W przypadku usterki warto zaufać firmie, która kompleksowo przeprowadzi naprawę mostów napędowych, a w razie potrzeby zapewni dopasowane części zamienne.
Awarie mostu napędowego
Opisywana część to jeden z najbardziej obciążonych elementów maszyny – odpowiada za moc i wydajność. Most przenosi zwielokrotniony moment obrotowy w momencie uruchamiania oraz użytkowania sprzętu. Podczas eksploatacji naprężenie w łożyskach tocznych maleje, a takie zużycie prowadzi do awarii koparki. Z tego względu należy regularnie sprawdzać działanie mostu napędowego wraz ze stanem poszczególnych podzespołów.
Oznaki zużycia czy usterek w moście napędowym to nowe, niesłyszane dotąd dźwięki, wydobywające się z okolic mostu. Mogą to być zarówno głośne, nieprzyjemne odgłosy, jak i zwykły szum. Ponadto uszkodzony most napędowy znacznie utrudnia prowadzenie koparki – połączenie tych dwóch objawów to jasny sygnał, że maszynę budowlaną należy poddać naprawie.
Przeczytaj także: Czym jest wiertnica do minikoparki?
Naprawa mostów napędowych
W TOPSERVICE przeprowadzamy naprawę mostów napędowych i innych części w maszynach budowlanych. Doskonale wiemy, że układy napędowe w pojazdach psują się najmniej spodziewanych momentach, dlatego zapewniamy szybki dojazd do klienta w Polsce, a następnie remont podzespołów maszyn budowlanych lub wymianę zepsutych części, np. mostu napędowego, mechanizmu różnicowego czy jedno- lub dwuprzegubowych półosi napędowych. Oferujemy trafną diagnostykę, sprawną realizację oraz korzystne ceny.
FAQ
1. Jakie zadania spełnia most napędowy?
Klasyczne mosty napędowe przekazują moc z wału napędowego do kół jezdnych, a ponadto osadzają części układu hamulcowego i kierowniczego.
2. Z czego zbudowany jest most napędowy?
Most napędowy składa się z pochwy (konstrukcji zewnętrznej), która we wnętrzu utrzymuje przekładnię główną, półoś oraz mechanizm różnicowy. Po bokach znajdują się także walcowe przekładnie boczne i czopy osadzenia piast.
3. Jak rozpoznać awarie mostu napędowego?
Objawy awarii to przede wszystkim hałas oraz utrudnione prowadzenie maszyny. Po zaobserwowaniu takich sygnałów jak najszybciej trzeba przeprowadzić naprawę mostu napędowego.