Polish English German Russian

Maszyny budowlane, a zwłaszcza części ich układu napędowego, są codziennie narażone na olbrzymie obciążenia. Wiele godzin pracy na wysokich obrotach w trudnych warunkach – w jaki sposób koparki to wytrzymują? Tajemnica tkwi w odpowiednio połączonych komponentach napędzających sprzęt. Przyjrzyjmy się więc bliżej, jak działa układ napędowy w maszynach budowlanych.

 

układ napędowy w maszynach budowlanych

 

Układ napędowy – rodzaje

 

Maszyny budowlane o zróżnicowanej budowie są przeznaczone do wykonywania zróżnicowanych zadań. Nic więc dziwnego, że sprzęt ciężki dostępny na rynku jest wyposażony w różne komponenty, np. układ napędowy. Systemy takie łączy jednak zastosowanie przekładni hydraulicznych – dzięki nim urządzenie zyskuje wytrzymałość na przeciążenia oraz możliwość przełożenia momentu obrotowego.

 

Przeczytaj także: Koparka nie odpala – co jest przyczyną? Jak naprawić?

 

Napęd hydrostatyczny

 

W układzie hydrostatycznym nośnikiem energii hydraulicznej jest ciecz – do tego zadania wykorzystuje się olej lub emulsję oleju z wodą. Pompy zmieniają kierunek przepływu substancji, utrzymując ciśnienie 10-30 barów.

 

W tym przypadku zespół napędowy pracuje na podstawie zmiany ruchu obrotowego na postępowo-zwrotny. Uzyskane siły są zatem ogromne, a skok siłownika ograniczają jedynie możliwości wykonawcze. Wielką zaletą takiej przekładni w maszynie jest opcja zatrzymania się w dowolnym położeniu, co okazuje się wyjątkowo przydatne przy precyzyjnych zadaniach, gdzie maszyny takie są najczęściej stosowane.

 

Praca silnika ogranicza jednak sprawność takiego układu, a zbiornik oleju zwiększa masę maszyny. Oprócz zbiornika wymagane są bowiem także komponenty odpowiedzialne za utrzymanie określonej temperatury. Ponadto system olejowy powoduje wycieki, które mogą obniżać bezpieczeństwo pracy.

 

Przeczytaj także: Szybkozłącza hydrauliczne do maszyn budowlanych – czym są i na co mają wpływ?

 

Napęd hydrokinetyczny w koparce

 

Zmiennik momentu obrotowego w napędzie hydrokinetycznym działa za pomocą oleju. Przekładnia hydrokinetyczna jest zbudowana z łopatek, które wprowadzają ciecz w ruch. Olej pobiera się ze zbiornika i przekazuje do dyfuzora, aby uzyskać energię kinetyczną.

 

Zmiennik umożliwia dopasowanie parametrów momentu obrotowego – duże obciążenie spowalnia obroty, co z kolei przenosi wyższy moment. Przekładnię wykorzystuje się zarówno do wymagających zastosowań (do maszyn budowlanych), jak i w samochodach (moment obrotowy przenoszony jest z silnika na skrzynię biegów).

 

Bezkontaktowe działanie umożliwia przełożyć ogromne siły, a użytkownik sprzętu nie musi martwić się przeciążeniem maszyny. Koła zębate i inne elementy układu są bardziej wytrzymałe. Z drugiej strony maszyna budowlana z takim komponentem pobiera więcej paliwa, jest też większa od innych, a ponadto wymaga odpowiedniego chłodzenia.

 

hydrostatyczny układ napędowy

 

Napęd hydromechaniczny – hybrydowy

 

Konstrukcja przekładni hydromechanicznej łączy układ hydrostatyczny oraz hydrokinetyczny. Napęd przekazywany jest łącznie lub oddzielnie, a moc wyjściowa – przenoszona na wał napędowy. Pracę takiego układu napędowego monitoruje się elektronicznie.

 

Komponenty stosuje się do jazdy na niskiej prędkości w połączeniu z wysoką siłą napędową. Łącząc zalety obydwu wyżej opisanych rozwiązań, napęd hydromechaniczny do maszyn budowlanych sprawdza się do szybkiego przyspieszania, hamowania, przy szybkiej zmianie kierunku jazdy, a także zadań wymagających precyzji.

 

Przeczytaj także: Konserwacja części do maszyn – jak powinna przebiegać?

 

Silnik hydrauliczny i inne komponenty w maszynach budowlanych

 

Mimo wielu osiągnięć w dziedzinie techniki, układy napędowe wciąż są narażone na uszkodzenia. Dzieje się tak ze względu na trudne warunki pracy, a czasem także zaniedbania ze strony użytkowników. Aby zapobiec awariom, opóźnieniom w pracy oraz wydatkom na naprawę, warto zainwestować w profesjonalne przeglądy techniczne maszyn budowalnych w naszej firmie. TOPSERVICE dojeżdża do klientów na terenie całej Polski. Jeśli jednak dojdzie już do usterki, dołożymy wszelkich starań, by ją usunąć. Wystarczy telefon lub e-mail - my zajmiemy się resztą.

 

FAQ

 

1. Jak działa hydrostatyczny układ napędowy?

 

Energia hydrauliczna, aby została przekonwertowana w energię mechaniczną, jest przenoszona pomiędzy generatorem a silnikiem za pośrednictwem cieczy (oleju albo mieszanki z wodą).

 

2. Czym jest przekładnia hydrokinetyczna?

 

Element wprowadza w ruch olej, który bezkontaktowo przenosi moment obrotowy. Przekładnię w formie turbiny złożonej z łopatek cechuje wysoka wydajność i niskie ryzyko przeciążeń.

 

3. Czy przekładnia hydromechaniczna łączy zalety hydrokinetycznej i hydrostatycznej?

 

Tak! Dzięki temu umożliwia m.in. precyzyjne ruchy takie jak hamowanie, przyspieszanie czy zmiana kierunku jazdy.


Nasza oferta

 

Serwis i naprawa maszyn budowlanych

Zajmujemy się serwisem oraz naprawą maszyn budowlanych, rolniczych popularnych marek: serwis WEIDEMANN, serwis CAT, serwis JCB, serwis VOLVO (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
 

Części do maszyn budowlanych

Oferujemy szeroki wachlarz części do maszyn budowlanych i rolniczych między innymi: części WEIDEMANN, części CAT, części JCB, części VOLVO (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
 

Remonty i przeglądy maszyn budowlanych

W ofercie mamy również remonty oraz przeglądy maszyn budowlanych oraz rolniczych. (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
  

Dorabianie trybów oraz elementów zwolnic

Zajmujemy się dorabianiem trybów oraz elementów zwolnic (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)