Maszyny budowlane, a zwłaszcza części ich układu napędowego, są codziennie narażone na olbrzymie obciążenia. Wiele godzin pracy na wysokich obrotach w trudnych warunkach – w jaki sposób koparki to wytrzymują? Tajemnica tkwi w odpowiednio połączonych komponentach napędzających sprzęt. Przyjrzyjmy się więc bliżej, jak działa układ napędowy w maszynach budowlanych.

 

 

Układ napędowy – rodzaje

 

Maszyny budowlane o zróżnicowanej budowie są przeznaczone do wykonywania zróżnicowanych zadań. Nic więc dziwnego, że sprzęt ciężki dostępny na rynku jest wyposażony w różne komponenty, np. układ napędowy. Systemy takie łączy jednak zastosowanie przekładni hydraulicznych – dzięki nim urządzenie zyskuje wytrzymałość na przeciążenia oraz możliwość przełożenia momentu obrotowego.

 

Przeczytaj także: Koparka nie odpala – co jest przyczyną? Jak naprawić?

 

Napęd hydrostatyczny

 

W układzie hydrostatycznym nośnikiem energii hydraulicznej jest ciecz – do tego zadania wykorzystuje się olej lub emulsję oleju z wodą. Pompy zmieniają kierunek przepływu substancji, utrzymując ciśnienie 10-30 barów.

 

W tym przypadku zespół napędowy pracuje na podstawie zmiany ruchu obrotowego na postępowo-zwrotny. Uzyskane siły są zatem ogromne, a skok siłownika ograniczają jedynie możliwości wykonawcze. Wielką zaletą takiej przekładni w maszynie jest opcja zatrzymania się w dowolnym położeniu, co okazuje się wyjątkowo przydatne przy precyzyjnych zadaniach, gdzie maszyny takie są najczęściej stosowane.

 

Praca silnika ogranicza jednak sprawność takiego układu, a zbiornik oleju zwiększa masę maszyny. Oprócz zbiornika wymagane są bowiem także komponenty odpowiedzialne za utrzymanie określonej temperatury. Ponadto system olejowy powoduje wycieki, które mogą obniżać bezpieczeństwo pracy.

 

Przeczytaj także: Szybkozłącza hydrauliczne do maszyn budowlanych – czym są i na co mają wpływ?

 

Napęd hydrokinetyczny w koparce

 

Zmiennik momentu obrotowego w napędzie hydrokinetycznym działa za pomocą oleju. Przekładnia hydrokinetyczna jest zbudowana z łopatek, które wprowadzają ciecz w ruch. Olej pobiera się ze zbiornika i przekazuje do dyfuzora, aby uzyskać energię kinetyczną.

 

Zmiennik umożliwia dopasowanie parametrów momentu obrotowego – duże obciążenie spowalnia obroty, co z kolei przenosi wyższy moment. Przekładnię wykorzystuje się zarówno do wymagających zastosowań (do maszyn budowlanych), jak i w samochodach (moment obrotowy przenoszony jest z silnika na skrzynię biegów).

 

Bezkontaktowe działanie umożliwia przełożyć ogromne siły, a użytkownik sprzętu nie musi martwić się przeciążeniem maszyny. Koła zębate i inne elementy układu są bardziej wytrzymałe. Z drugiej strony maszyna budowlana z takim komponentem pobiera więcej paliwa, jest też większa od innych, a ponadto wymaga odpowiedniego chłodzenia.

 

 

Napęd hydromechaniczny – hybrydowy

 

Konstrukcja przekładni hydromechanicznej łączy układ hydrostatyczny oraz hydrokinetyczny. Napęd przekazywany jest łącznie lub oddzielnie, a moc wyjściowa – przenoszona na wał napędowy. Pracę takiego układu napędowego monitoruje się elektronicznie.

 

Komponenty stosuje się do jazdy na niskiej prędkości w połączeniu z wysoką siłą napędową. Łącząc zalety obydwu wyżej opisanych rozwiązań, napęd hydromechaniczny do maszyn budowlanych sprawdza się do szybkiego przyspieszania, hamowania, przy szybkiej zmianie kierunku jazdy, a także zadań wymagających precyzji.

 

Przeczytaj także: Konserwacja części do maszyn – jak powinna przebiegać?

 

Silnik hydrauliczny i inne komponenty w maszynach budowlanych

 

Mimo wielu osiągnięć w dziedzinie techniki, układy napędowe wciąż są narażone na uszkodzenia. Dzieje się tak ze względu na trudne warunki pracy, a czasem także zaniedbania ze strony użytkowników. Aby zapobiec awariom, opóźnieniom w pracy oraz wydatkom na naprawę, warto zainwestować w profesjonalne przeglądy techniczne maszyn budowalnych w naszej firmie. TOPSERVICE dojeżdża do klientów na terenie całej Polski. Jeśli jednak dojdzie już do usterki, dołożymy wszelkich starań, by ją usunąć. Wystarczy telefon lub e-mail - my zajmiemy się resztą.

 

FAQ

 

1. Jak działa hydrostatyczny układ napędowy?

 

Energia hydrauliczna, aby została przekonwertowana w energię mechaniczną, jest przenoszona pomiędzy generatorem a silnikiem za pośrednictwem cieczy (oleju albo mieszanki z wodą).

 

2. Czym jest przekładnia hydrokinetyczna?

 

Element wprowadza w ruch olej, który bezkontaktowo przenosi moment obrotowy. Przekładnię w formie turbiny złożonej z łopatek cechuje wysoka wydajność i niskie ryzyko przeciążeń.

 

3. Czy przekładnia hydromechaniczna łączy zalety hydrokinetycznej i hydrostatycznej?

 

Tak! Dzięki temu umożliwia m.in. precyzyjne ruchy takie jak hamowanie, przyspieszanie czy zmiana kierunku jazdy.