Polish English German Russian

Maszyny budowlane zazwyczaj są intensywnie eksploatowane. Nierzadko muszą pracować bez przerw i przez wiele godzin przenosić ciężkie ładunki, przez co zwykły napęd mechaniczny okazuje się w ich przypadku niewystarczający. Sprawdź, jakie rodzaje układów napędowych występują w maszynach budowlanych.

 Układ napędowy w maszynach budowlanych

 

Jakie rodzaje układów napędowych można wyróżnić?

 

W przypadku napędów maszyn budowlanych najważniejsza jest ich wytrzymałość, a także odporność na uszkodzenia. W tym przypadku małe znaczenie ma waga czy też rozmiar tego elementu maszyny, ponieważ te wykorzystywane na placach budowy zazwyczaj są bardzo duże. W opisywanym sprzęcie może być zastosowany:

  • hydrostatyczny układ napędowy,
  • hydrokinetyczny układ napędowy.

 

Warto również zaznaczyć, że w niektórych maszynach budowlanych wykorzystuje się także przekładnie hydromechaniczne o zmiennym przełożeniu HVT, łączące w sobie wiele zalet obu przedstawionych układów napędowych. Przed podjęciem decyzji, w który z nich powinna być wyposażona dana maszyna, warto zapoznać się z ich specyfikacją i ocenić przystosowanie danego wariantu do wykonywania z jego pomocą określonych robót.

 

Przeczytaj także: Łożyska do maszyn budowlanych - rodzaje i zastosowania

 

Hydrostatyczny układ napędowy — czym jest i jakie ma zalety?

 

W przypadku napędu hydrostatycznego nośnikiem energii hydraulicznej pomiędzy wytwarzającym ją generatorem a silnikiem jest substancja ciekła, najczęściej olej albo emulsja oleju w wodzie. Gdy energia dotrze do silnika, zostaje w nim zmieniona na energię mechaniczną. Na hydrostatyczny układ napędowy składają się również pompy, odpowiedzialne za zmianę kierunku transportu danej cieczy, a sam przepływ mocy jest możliwy dzięki różnicy ciśnień między nimi a silnikiem hydrostatycznym.

 

Hydrostatyczny układ napędowy ma wiele zalet. Przede wszystkim wyróżnia się on znacznym zakresem mocy, która napędza cały układ. Pojazd wyposażony w ten napęd można również zatrzymać w wybranym położeniu, co wpływa na jego manewrowość. Warto zaznaczyć, że w maszynach z opisywanym układem hamulec wykorzystuje się zazwyczaj jedynie jako system bezpieczeństwa. Opisywany napęd pozwala również na całkowitą rezygnację z dźwignic. Zmiana kierunku jazdy czy też hamowanie nie powoduje w tym przypadku wysokiego zużycia mechanicznego układu.

 

Do minusów, jakie ma zazwyczaj napęd hydrostatyczny koparki lub innej maszyny budowlanej, zalicza się to, że sprzęt ten zazwyczaj jest ciężki ze względu na to, że wykorzystywana podczas pracy układu ciecz musi być przechowywana w zbiorniku w odpowiednich warunkach. Wiąże się to z koniecznością wykorzystywania również sprzętu chłodzącego czy też grzewczego.

 

Niestety, sprawność układu maleje podczas wzrostu prędkości jazdy. Trzeba też pamiętać o tym, że w przypadku wykorzystania cieczy, możliwe są wycieki, które nie tylko mogą negatywnie wpływać na estetykę samego pojazdu, lecz także na bezpieczeństwo osób, wykorzystujących go podczas pracy. Trzeba jednak zaznaczyć, że w razie awarii, możliwa jest sprawna regeneracja skrzyń hydrostatycznych, którą oferujemy w naszej firmie.

 

Przeczytaj także: Czy warto zrobić profesjonalny przegląd przed zakupem maszyny budowlanej?

 

Jak działa napęd hydrokinetyczy?

 

Napęd hydrokinetyczny wykorzystuje energię kinetyczną cieczy, którą najczęściej jest olej hydrauliczny. Jego zadanie to przekazywanie energii z pompy, stanowiącej element czynny opisywanego układu, do turbiny, czyli elementu biernego. Istotną częścią tego układu są łopatki, których zadaniem jest przeniesienie momentu obrotowego. Między turbiną a obudową może zostać wstawiona także kierownica pozwalająca na zmianę parametrów przenoszonego momentu.

 

Do zalet, jakie ma napęd hydrokinetyczny w koparce oraz w innych maszynach budowlanych, należy zaliczyć m.in. jego trwałość. Przekładnia nie ulega bowiem zniszczeniu nawet w przypadku narażenia na bardzo duże obciążenia. Napęd umożliwia również zmianę biegów, zapewniając przy tym znaczną sprawność przy wykorzystaniu wysokich prędkości maszyn. Warto zaznaczyć, że przekładnia hydrokinetyczna podczas swojej pracy nie obciąża dodatkowo pozostałych elementów układu odpowiedzialnego za przenoszenie napędu. Wiele osób docenia ją też za stosunkowo cichą, a także płynną pracę.

 

Niestety, napęd hydrokinetyczny, podobnie jak wariant hydrostatyczny, ma wady. Zużywa on stosunkowo duże ilości paliwa, ponieważ jego przekładnia pracuje na ciągłym poślizgu. Co więcej, jest on duży i wymaga dodatkowego chłodzenia podczas swojej pracy.

 

Przekładania hydromechaniczna — czy warto na nią postawić?

 

Oprócz dwóch przedstawionych wcześniej rozwiązań można również zainwestować w przekładnię hydromechaniczną, łączącą w sobie zalety wariantów hydrostatycznego oraz hydrokinetycznego. W tego rodzaju układzie napędowym pracują jednocześnie napęd mechaniczny z przekładnią hydrostatyczną. Wykorzystanie tego typu przekładni pozwala na szybkie hamowanie, a także przyspieszanie. Dzięki niemu możliwe jest również wykonywanie niezwykle precyzyjnych manewrów, co okazuje się istotne podczas wielu prac na placu budowy.

 

Przeczytaj także: Naprawa silników maszyn budowlanych

 

Warto także podkreślić, że przekładnia hydromechaniczna umożliwia bezproblemowe zatrzymywanie się w wybranych miejscach. Jest ona również niezawodna podczas zmiany kierunku jazdy. Opisywana przekładnia sprawia też, że pojazd znacznie wolniej się „zużywa”, a co za tym idzie, koszty ewentualnych napraw są niższe.

 

Skontaktuj się z nami!

 

FAQ:

 

1. Jakie rodzaje układów napędowych do maszyn budowlanych można wyróżnić?

 

Najczęściej maszyny budowlane wyposaża się w napęd hydrokinetyczny lub wariant hydrostatyczny. Dostępne są również przekładnie hydromechaniczne, które mają wiele zalet dwóch wcześniej wymienionych układów.

 

2. Jakie zalety ma hydrostatyczny układ napędowy?

 

Napęd hydrostatyczny pozwala na zatrzymanie pojazdu w dowolnym momencie, co z kolei sprawia, że maszyny wyposażone w niego są doceniane za wysoką manewrowość. Jego plusem jest również duża moc napędzająca cały układ.

 

3. Czym jest przekładnia hydromechaniczna?

 

Przekładnia hydromechaniczna to alternatywa dla wariantów hydrostatycznego oraz hydrokinetycznego, łącząca w sobie zalety obu tych rozwiązań.

 


Nasza oferta

 

Serwis i naprawa maszyn budowlanych

Zajmujemy się serwisem oraz naprawą maszyn budowlanych, rolniczych popularnych marek: serwis WEIDEMANN, serwis CAT, serwis JCB, serwis VOLVO (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
 

Części do maszyn budowlanych

Oferujemy szeroki wachlarz części do maszyn budowlanych i rolniczych między innymi: części WEIDEMANN, części CAT, części JCB, części VOLVO (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
 

Remonty i przeglądy maszyn budowlanych

W ofercie mamy również remonty oraz przeglądy maszyn budowlanych oraz rolniczych. (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)
  

Dorabianie trybów oraz elementów zwolnic

Zajmujemy się dorabianiem trybów oraz elementów zwolnic (Poznań, Wielkopolska oraz cała Polska)